جلسه تبیین فرآیند مطالعات برنامه اقتصادی و اشتغال زائی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی با حضور مسئولین بنیاد مسکن استان های زنجان و گلستان و نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی 1400/02/19

در راستای تبیین فرآیند مطالعات برنامه اقتصادی و اشتغال زائی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان، مهندس ناهیدی از معاونت برنامه ریزی سازمان مدیریت استان گلستان به همراه مهندس ولی اللهی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گلستان در بنیاد مسکن استان زنجان حضور یافته و با  مهندس خواجه ای مدیرکل این نهاد در راستای تبادل تجربیات دو استان در زمینه طرح مطالعاتی موصوف دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدا مهندس خواجه ای به برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان اشاره کرد و گفت: این برنامه و طرح که بصورت پایلوت کشوری در سطح کلیه منظومه های استان(۱۷) بخش از سال ۹۷ در استان شروع شده بود، پس از طی مراحل مطالعه و بررسی های کارشناسی کارگروه ها و کمیته های مرتبط، به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید.

وی ادامه داد: در قالب این برنامه،  تعداد ۱۸۲۲ طرح سرمایه گذاری با مشارکت جوامع محلی در سطح روستاهای استان ایجاد می شود که از این تعداد ۱۷۵ طرح قابلیت برندینگ و ۳۷۸ طرح دارای مشخصه کارآفرینی خواهد بود و همچنین برای ۷۰۹۴ نفر زمینه ایجاد اشتغال فراهم می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن تصریح کرد: با عنایت به مطالعات موصوف، تعداد ۹۵۶ پروژه عمرانی دارای اولویت برای سال های اول و دوم اجرای طرح پیش بینی شده است.

وی   با بیان اینکه، این طرح به‌لحاظ جایگاه، طرح فرادست طرح هادی روستایی و طرحهای دیگر در سطح منظومه قلمداد می‌گردد، افزود: محدوده مطالعاتی در این طرح، روستاهای واقع در قلمرو تقسیمات سیاسی و اداری بخش است.

خواجه ای خاطر نشان کرد: برنامه توسعه اقتصادی ، اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان به منظور توسعه پایدار سکونتگاههای روستایی از طریق انتظام فضایی منظومه‌های روستایی در قالب شبکه‌های محلی و ناحیه‌ای و با تاکید بر روابط و پیوندهای روستایی- شهری تدوین شده است.

وی هدف اصلی طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی را پیشرفت منظومه های روستایی مبتنی بر اصول برنامه ریزی فضایی توسعه پایدار دانست و گفت: ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار در روستاها، تقویت اقتصاد ملی صادرات محور در پیوند با اقتصاد منطقه ای، توانمندسازی اقتصادی روستائیان و ظرفیت سازی مشارکت تحصیل کردگان محلی در طرح های توسعه تنوع بخشی به اقتصاد و معیشت روستائیان ، افزایش سطح درآمد و ارتقاء سطح بهره وری در روستاهای هدف تثبیت جمعیت روستایی و ایجاد انگیزه برای بازگشت مهاجران روستایی از نتایج کلان این طرح به شمار می آید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان در ادامه بر گسترش تعاملات و انتقال تجربیات بین دو استان، زنجان و گلستان  رای اجرای هر چه بهتر این طرح تاکید نمود.

 

منبع : سایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان

 


۱۴۰۰/۰۳/۰۲، ۰۸:۳۵:۳۸       1232
اخبار مرتبط













دیدگاه های کاربران : (0)

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter